Prednison, dat is helemaal geen pretje

Ik zit sinds mei aan de hoge dosis prednison en helaas gaat het afbouwen totaal niet zoals het hoort te gaan. Ik moet zelfs telkens de dosis weer verhogen omdat de ontstekingen er gewoon door heen breken. Momenteel zit ik weer op de 35 mg, en moet ik misschien zelfs weer naar de 40 mg, als die ontstekingen maar weer minder worden. Helaas geeft het bij mij ook heel veel bijwerkingen en dat wil ik graag met jullie delen.

Prednison

Prednison bijwerkingen

De meest bekende bijwerking van prednison is toch wel de bekende “volle maan gezicht”. Helaas heb ik daar ook last van, een giga opgeblazen gezicht. En wat voel ik mij daar onzeker over. Het is het eerste wat mensen zien en ik heb het gevoel dat iedereen daardoor extra naar mij kijkt. Verder heb ik ook last van vochtophoping in mijn benen en vingers.

Daarnaast heb ik verschrikkelijke trilhanden, vooral als ik ze moet inspannen. Best irritant als je iets moet opschrijven of tijdens het eten. Of bijvoorbeeld laatst met infuus prikken, je moet je arm dan natuurlijk stil houden, maar wel een vuist maken, en daar was mijn tril arm. Uiteindelijk goed gekomen, maar ik kan er helaas niks aan doen.

En de nachten duren ook lang, want ik heb moeite met in slaap vallen. Ook al ben ik ontzettend moe en ga ik braaf vroeg naar bed toe, ik kom maar niet in slaap. Ik heb van alles geprobeerd, maar helaas helpt niks, dus draai ik regelmatig plafonddienst haha.

Ohh en ik heb ook continu honger, ik kan echt verschrikkelijke eetbuien hebben. Er lijkt dan gewoon geen grens te zijn en stop ik pas als ik er buikpijn van krijg. Ik schaam mij er kapot voor en ik probeer mij dan ook echt 9 van de 10 keer in te houden, maar het is een dagelijks gevecht. Dus veel komkommer eten en veel water drinken om het honger gevoel een beetje in toom te houden.

Ook emotionele klachten

Naast de lichamelijke bijwerkingen, heb ik ook vooral heel veel emotionele bijwerkingen van de prednison. Ik heb hele erge stemmingswisselingen, ik kan uit het niets boos worden of in huilen uitbarsten. Verder ben ik ook heel erg prikkelbaar (sorry Rob en iedereen die daar last van heeft). En elke keer als mijn dosis weer wordt gewijzigd, lijk ik wel een opgefokte junkie. Mijn lichaam heeft dan echt weer de tijd nodig om te wennen aan de nieuwe dosis.

En soms lijkt het wel of er een tornado van binnen raast in mij. Zo onrustig gevoel, dat ik maar moeilijk kan ontspannen. Mijn schouders en nek zitten daardoor ook helemaal vast. Door dat onrustige gevoel, heb ik ook dagen dat ik maar weinig prikkels kan verdragen, dat de tv of radio al te veel van het goede is. En laten we het maar niet hebben over mijn concentratievermogen, of nou ja, eerder het gebrek daar aan. Ik kan totale black outs hebben als ik bijvoorbeeld mee ga om een boodschapje te halen. Dan sta ik voor een schap en weet ik totaal niet meer wat ik nodig had.

Al met al ben ik dus echt niet blij, zachtjes uitgedrukt, dat ik aan de prednison zit. En met de wetenschap dat ik zeker tot december op een hoge dosis zit, maakt mij verdrietig. Het liefst wil ik zo snel mogelijk van die troep af, maar de weg is nog lang. Eerst maar die ontstekingen weg zien te krijgen.

Hebben jullie ook veel bijwerkingen van de prednison gehad?

Hoi, welkom op Crohn&ik. Ik ben Lisa en ik heb sinds 2013 de ziekte van Crohn. Schrijven is de laatste jaren een passie geworden en dat doe ik graag over alles wat ik mee maak en wat te maken heeft met chronisch ziek zijn. Regelmatig neem ik je mee naar wat mij zoal bezighoudt. Liefs, Lisa

artikelen die jij misschien ook leuk vindt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge