Dagelijks leven

Jaaroverzicht: een terugblik op 2019

Vind jij ook dat 2019 voorbij is gevlogen? Ik heb dat gevoel wel in ieder geval. 2019 stond in het teken van herstel en werken aan mijzelf. En een paar hele mooie hoogtepunten natuurlijk, waaronder dat ik getrouwd ben. Dit is mijn terugblik op 2019.

jaaroverzicht 2019

Januari

Een maand die in het teken stond van herstellen van de operatie, met de bijbehorende dipjes. Maar ook stond het in het teken van dingen weer voor de eerste keer ondernemen nu met mijn stoma. Zo genoot ik zonder stress en buikpijn van sushi eten in mijn favoriete restaurant. En bezocht ik weer eens het theater voor een voorstelling van Fred van Leer. Genieten dus. En ik kreeg als kers op de taart goed nieuws van de mdl-arts, ik hoefde geen medicijnen meer te gebruiken voor de Crohn!

Februari

Waar ik in januari goed nieuws kreeg over de Crohn, was het in februari wel weer anders. Ik bleef lichamelijke klachten houden en ik trok aan de bel in het ziekenhuis. Een uitgebreid bloedonderzoek volgde. En de uitslag was niet al te best. Deze maand was ik dus weer veel in het ziekenhuis te vinden. Ook vroeg ik deze maand revalidatie aan om nog beter te kunnen werken aan het herstel, zowel fysiek als mentaal.

Maart

Maart bracht ik nog meer bezoekjes aan het ziekenhuis. Ik kreeg ook mijn eerste darmonderzoek via de stoma. Maar ik had ook mijn eerste gesprekken bij de maatschappelijke werker en kwam ik snel tot de conclusie dat ik mijzelf ben kwijtgeraakt door het extreme ziek zijn. Maar maart had ook leuke momenten. Zo vierde ik mijn verjaardag, bestond mijn blog 2 jaar en sprak ik af met onze trouwfotograaf Evelien om te lunchen op onze trouwlocatie. En Evelien had haar camera mee en schoot paar mooie foto’s van mij.

januari, februari, maart

April

Het CCUVN bestond 40 jaar en dat werd groot gevierd. Zo was er een expositie met het thema Kunst van leven met IBD en daar heb ik aan meegewerkt. Ik werd gekoppeld aan beeldhouwster Mirjam en zij heeft een fantastisch beeld gemaakt naar aanleiding van mijn verhaal (afgelopen week kreeg ik te horen dat het beeld in het AMC komt te staan, dus ik kan het nog vaak gaan bewonderen). En ik schreef nog een brief aan de ziekte van Crohn. Voor de rest was ik deze maand druk bezig met de laatste voorbereidingen voor onze grote dag in mei.

Mei

Ik kan wel zeggen dat dit de mooiste maand van dit jaar. Ik had mijn vrijgezellenfeest die Tessa perfect had georganiseerd. Had ik de laatste passessie van mijn jurk. En 23 mei was het dan eindelijk zo ver, Rob en ik gingen trouwen. Wat een perfecte dag was het! Als honeymoon gingen wij lekker paar dagen naar Noordwijk en genoten wij van heerlijke wandelingen over het strand. Verder was het ook wereld IBD dag en stond ik daardoor in het AD met mijn verhaal en bracht het CCUVN een filmpje uit waarin ik ook te zien ben.

Juni

In de maand juni had ik alweer 6 maanden een stoma en al 6 jaar de diagnose ziekte van Crohn, dat was een terugblik waard. Ook kregen Rob en ik de trouwfoto’s en wat zijn ze toch fantastisch geworden! Verder ging ik samen met Tessa een nachtje weg en maakten wij Nijmegen onveilig. En genoot ik van de kleine dingen die de zomer geeft, zoals een wandeling langs het water of mooie bloemen voor mijzelf kopen.

April, mei, juni

Juli

Een maand met veel uitjes. Het voelde alsof ik nu eindelijk alle verloren tijd kon inhalen. Ik ging naar de bioscoop, ging naar de musical Mamma Mia en bezocht ik meerdere braderieën. Ook genoot ik van het heerlijke zomerse weer met boottochten, bbq’s en lekker veel ijsjes. En dat allemaal zonder stress, angst en buikpijn. Ook kon ik weer sinds tijden oprecht lachen. Niet meer het gemaakte lachje en het masker op mijn gezicht. Wat een heerlijke overwinning.

Augustus

Ik deed deze maand iets wat gigantisch buiten mijn comfortzone was. Ik ging namelijk op schilderles. Doodeng, maar wat is het toch leuk! Ook sprak ik gezellig met Fabiënne af en pakten wij samen onze summer swap box uit. En ik sprak voor het eerst met Suzanne af na paar weken contact via whatsapp, een vriendin rijker ben ik nu. Zo bijzonder en fijn is contact met lotgenoten. Verder werd Rob 30 en vierden wij dat met een mooi tuinfeestje.

September

In september overwon ik een angst, ik ging voor het eerst zwemmen met mijn stoma. En alles bleef gelukkig op zijn plek zitten. Ook vond mijn eerst georganiseerde meeting plaats in Dierenpark Amersfoort. Super geslaagd was het en vond ik de bevestiging voor mijzelf om hiermee door te gaan en nog meer meetings te organiseren. Binnenkort hier meer over!

Juli, augustus, september

Oktober

Wij gingen lekker op vakantie naar Kreta. Deden veel dingen, bezochten het asiel waar wij 4 jaar geleden Luna hebben geadopteerd en knuffelde ik voor het eerst in mijn leven met ezels. Genoot ik van zwemmen in de zee, zonnen op het strand en van een goed boek. Een vakantie zoals een vakantie hoort te zijn. Bij thuiskomst kwam ik helemaal in de herfst sfeer, kocht ik pompoenen voor bij de voordeur en genoot ik van heerlijke wandelingen samen met Luna.

November

November stond in het teken van bewustwording. Ik merkte zelf duidelijk vooruitgang op mentaal gebied en dat werd bevestigd door de maatschappelijke werker. Ook volgde ik de cursus Love your energy van Nayana (binnenkort hier een review over). Ik schreef een ode aan mijn lichaam. En ik maakte ook een beeldje tijdens een workshop wat mijn verhaal laat zien. En in de maand november kwam ik al helemaal in de kerstsfeer. Zo bezocht ik meerdere kerstshows en begon ik aan een knutselproject voor in het keukenraam.

December

De eerste dagen van december ging ik met Rob paar dagen naar Duitsland. Even tijd samen doorbrengen. Zo blij dat dit soort dingen weer mogelijk zijn. Ondanks dat de Crohn nog steeds actief is en ik nog heel snel moe ben, ben ik wel zeer dankbaar met wat nu weer allemaal mogelijk is in vergelijking met vorig jaar. Ik vierde ook nog is mijn eerste jaar met een stoma. De maand december stond ook in het teken van reizen, want ik ging ook nog eens 5 dagen naar Londen. Een mooie afsluiter van dit jaar.

oktober, november, december

2020

2020 wordt het jaar in teken van zelfliefde. Ik ga verder met mijn therapie om de beste versie van mijzelf te worden. Ik ga dingen doen waar ik gelukkig van word. En ik ga weer iets meer structuur en ritme toevoegen aan mijn dagen. Ook heb ik hele leuke plannen om lotgenoten te gaan helpen. En ik ga dus meer meetings organiseren voor anderen met een chronische ziekte. Dromen die ik hopelijk ga verwezenlijken.

Fijne jaarwisseling!

2 Reacties