Dagelijks leven

Jaaroverzicht: een terugblik op 2020

Het is de één na laatste dag van het jaar 2020. Een jaar wat zo anders was, wat niemand had verwacht eigenlijk toen het jaar net was begonnen. Een jaar wat letterlijk de geschiedenisboeken in gaat. Ik kijk samen met jou terug op 2020 in dit jaaroverzicht.

Januari

Ik heb soms een tic om het nieuwe jaar letterlijk knallend in te gaan. Zo heb ik in het verleden al vaker in de maand januari toenemende klachten gehad. En dit jaar helaas ook weer. Ik was weer veel in het ziekenhuis te vinden en ik kreeg even wat paniek toen ik ineens uit het niets naar de wc moest en bloed verloor via de anus. Als ik één voordeel moet benoemen van het ziek zijn, is dat ik zonder schuldgevoel even op bed kan liggen. En als ik dan op bed ga liggen en Luna komt er bij, dan vind ik het helemaal niet erg.

Februari

De maand februari begon met de bevestiging dat ik inderdaad weer een opvlamming heb van de ziekte van Crohn. Een hectisch begin van de maand dus, ik voelde veel emoties bij het nieuws. Verder ben ik ook begonnen met EMDR therapie om dingen uit het verleden een plekje te geven. Ook al was februari een pittige maand, ik had ook mooie momenten. Zo gaf ik de woonkamer een metamorfose met een nieuwe indeling, kocht ik een nieuwe plant en een nieuwe poef. En de maand sloot ik af met een nieuwe meeting voor lotgenoten, niet wetende dat dit eigenlijk voorlopig de laatste zou zijn vanwege corona.

Maart

Een maand met een aantal belangrijke dagen. Ik was jarig en mijn blog bestond alweer drie jaar. Maar dan ineens kwam daar het corona virus. Het bezorgde mij onrust en ik probeerde dingen te verzinnen om mij toch nog te vermaken tijdens de quarantaine. Ondanks alles probeerde ik toch te focussen op de positieve dingen in het leven. Zo heb ik mijn eerste eigen schilderij in laten lijsten, kocht ik bloemen voor mijzelf en voor anderen, begon ik met een nieuwe hobby en deed ik mee met een fotografie challenge.

April

Het was een maand met coronaproof uitjes doen. Zo ging ik naar Landgoed Olmenhorst om de bloesem te fotograferen, naar de bollenstreek om de bloeiende bollenvelden op de foto te zetten en maakte ik een lange wandeling in de Amsterdamse waterleidingduinen. Uiteraard ging met de lange wandeling ook de camera mee en fotografeerde ik herten en vosjes. Ook kreeg ik goed nieuws, want de calprotectine was flink gedaald. Ik heb het nog nooit zo laag gehad. Een teken dat de vedoluzimab aansloeg in combinatie met de stelara.

Mei

Rob en ik waren in mei 1 jaar getrouwd. Wij blikten terug op onze trouwdag door het trouwalbum er bij te pakken. En wij genoten van een zelfgemaakte driegangen diner. Verder was het 19 mei wereld IBD dag en ging ik voor het eerst live op instagram. Ook organiseerde ik samen met Ricardo een echte poepie bingo online, omdat momenteel de meetings niet door kunnen gaan. Een geslaagde avond met gezellige mensen. Ik schreef ook nog een artikel over mentaal zware periodes, dat ik die vorig jaar heel erg gehad heb en hoe ik het afgelopen jaar daar aan heb gewerkt.

Juni

In de maand juni gingen Rob en ik een midweekje weg in eigen land. Wij hadden een huisje gehuurd in Putten en hebben lekker veel gewandeld in de natuur met Luna. Het was een geslaagde vakantie en het deed mij goed om even weg te gaan. Toen wij weer thuis waren, stond er een operatie op de planning. Ik ging namelijk een port-a-cath krijgen. Infuus prikken was elke keer een drama en ze waren uren bezig om na meerdere mislukte pogingen een infuus er in te krijgen. Daarom was er besloten dat er een port-a-cath geplaatst werd. En ik kan je zeggen, ik heb er tot nu toe echt geen spijt van.

Juli

Ik kreeg in juli mijn eerste infuus via de port-a-cath. Ik vond het wel even spannend, want hoe gaat het precies in zijn werk en doet het pijn bijvoorbeeld. Maar wat een opluchting zeg, geen gedoe meer met aderen zoeken en binnen een paar minuten ben ik aangekoppeld. Verder schreef ik een artikel over kwetsende opmerkingen die ik heb gekregen. Tevens is dit mijn best gelezen artikel van dit jaar. En eind van de maand had ik een fotoshoot met Manon. Ik ben zo blij met de foto’s en een aantal foto’s schitteren op mijn website.

Augustus

In de maand augustus hield ik een blog pauze. Ik was druk bezig met een coaching traject bij Marloes en ik had besloten om mijn website helemaal te vernieuwen. Dus achter de schermen was ik druk bezig om alle artikelen na te lopen en bij te werken en ik liet een nieuwe logo ontwerpen. Verder organiseerde ik een barbecue voor de vaste meeting groep. Genoot ik van het lekkere weer en maakte ik een lekkere boottocht op een zomerse avond.

September

Rob en ik waren een midweek weg, dit keer naar Biddinghuizen. Lekker wandelingen maken, foto’s maken en ontmoette ik Marlou voor de eerste keer. Ook genoot ik van een lange wandeling met Tessa in de Amsterdamse waterleidingduinen, uiteraard met camera mee. Het was een mistige ochtend, maar ik heb toch een aantal pareltjes kunnen maken. Verder gaf ik een kamer in huis een make-over en werd dat mijn eigen kamer om in te werken en in te knutselen. Eind van de maand werd ik helaas weer opgenomen en geopereerd. Dit keer werd mijn galblaas verwijderd. Ik kon wel iets van mijn bucketlist afstrepen, ik heb voor het eerst in mijn leven in een ambulance gelegen.

Oktober

Ik bracht sinds dat corona in Nederland is een bezoekje aan de kapper en trakteerde ik mijzelf op een nieuwe kapsel. Verder ging ik een lang weekend weg met Suzanne naar Friesland. En ging ik appels plukken met Rob van onze eigen appelboom op het landgoed waar wij getrouwd zijn. Helaas kreeg ik ook heel erg verdrietig nieuws, Yvette, een vriendin van mij, is overleden.

November

Ik kreeg in november de bevestiging dat ik weer in een opvlamming zit. Tijdens de videopilcapsule onderzoek hebben ze in mijn gehele dunne darm ontstekingen gevonden. Hoe normaal is het eigenlijk om tegenwoordig een mondkapje te dragen, dan maar wel een leuke die mijn moeder heeft gemaakt. Ik bezocht samen met Laila en Shanna ook een kerstshow in mijn favoriete tuincentrum. Verder heb ik ook voor mams gezorgd omdat ze een hernia heeft en alleen maar op bed kan liggen. Ik heb haar dus lekker vertroeteld met lekker eten en afleiding. Iets wat zij veel voor mij heeft gedaan in 2018, ik ben blij dat ik nu iets terug kan doen.

December

Een bijzondere maand, ik ben echt een kerstgekkie dus ik ben lekker los gegaan met de versieringen. Ik maakte zelf een creatie van kerstballen, ook maakte ik een adventskalender en ik bakte heerlijke kerstkoekjes. Verder keek ik veel kerstfilms samen met mijn moeder die nog steeds op bed ligt vanwege de hernia. Dit jaar was kerst wel anders dan de andere jaren, ook vanwege de lockdown. Maar helaas kregen wij op tweede kerstdag het nieuws dat mijn tante is overleden. Een kerst met een traan en een lach dus.

2021

Als ik zo naar dit jaaroverzicht van 2020 kijk, heb ik een veelbewogen jaar achter de rug. Mijn gezondheid wat maar steeds blijft klieren, meerdere operaties gehad en helaas ook twee dierbaren verloren. Door corona werd heel Nederland eigenlijk gedwongen om het wat rustiger aan te doen en is er veel veranderd. Hoe 2021 er uit gaat zien? Ik heb geen idee eigenlijk. Ik hoop dat ik snel weer mensen veilig kan knuffelen en dat het leven weer iets normaler wordt.

Ik wil jou een hele fijne jaarwisseling wensen en een mooi 2021!

3 Reacties

Laat een antwoord achter