Mentale gezondheid

Ik ben onzeker over mijn lichaam en dat wil ik veranderen

Vorige week plaatste ik een bericht op Instagram. Eerlijk, open en kwetsbaar. Ik schreef dat ik vroeger gepest ben en wat voor gevolgen dat voor mij nu nog heeft. Want ik ben onzeker over mijn lichaam. Ik kijk met een te kritische blik naar mijn lijf. Ik zie alleen maar de dikke bovenarmen, blubber buik, grote bovenbenen en laat ik mijn onderkin niet vergeten. Ik wil dit niet meer, ik wil niet meer een laag zelfbeeld. Ik heb besloten dat ik dit ga veranderen en ik vroeg jullie om hulp.

onzeker over mijn lichaam

Onzeker over mijn lichaam

Ik ben nooit de slankste geweest, en dat is ook niet erg. Alleen daardoor viel ik op in de klas. Ik was groter dan een gemiddeld kind, ik kreeg in groep 4 al een beugel en in groep 7/8 werd ik ongesteld en begon de ontwikkeling naar een puberlijf. Ik kreeg vaak te horen dat ik een vet varken was. En dat hakt er nu nog steeds in. Ik zie mijzelf nu ook gewoon als een vet varken, ik ben onzeker over mijn lichaam. Het maakt mij ongelukkig. Het zorgt er voor dat ik niet van mijzelf kan houden. En dat wil ik dus veranderen. Ik wil gelukkig zijn met mijn lichaam. Ik kan inmiddels zeggen dat ik trots ben op mijn persoonlijkheid. De volgende stap wordt dus dat ik kan zeggen dat ik trots ben op mijn lijf.

Op zoek naar tips

Oké, ik heb besloten om aan die verrekte onzekerheid te werken. Maar hoe pak ik dat in godsnaam aan? Want eerlijk gezegd wist ik het zelf niet zo goed hoe ik aan de slag kon gaan. Het is niet in één dag veranderd natuurlijk. Ik besloot om aan mijn volgers te vragen of die tips hadden voor mij. Tips uit eigen ervaringen bijvoorbeeld. En ik kreeg heel veel reacties! Zo dankbaar daarvoor en er zaten ook zeker nuttige tips tussen. Ik heb besloten om een paar te delen hier op mijn blog. Een reminder voor mijzelf en misschien kan ik er iemand ook nog mee helpen.

Tips tegen onzekerheid

  • Hang reminders door het hele huis met lieve en positieve teksten. Een voorbeeld voor zo’n tekst is: Je bent precies goed zoals je nu bent
  • Kijk ’s morgens in de spiegel en kijk naar wat je wél mooi vindt aan jezelf
  • Schrijf elke avond drie dingen op waar jij trots op bent. Je kan denken aan iets wat je hebt gedaan of juist niet gedaan hebt (grenzen bewaken), maar in ieder geval één ding waar je trots op bent wat betreft je lichaam
  • Zet negatieve gedachten om naar neutraal in plaats van meteen naar positief. Het is een tussenstapje, maar wel een belangrijk. Zo voelt het geloofwaardiger voor jezelf. Een voorbeeld is: ik denk nu dat ik een blubber buik heb. Dat kan ik omzetten naar: ik heb een buik. De volgende stap in de toekomst wordt dan: ik heb een mooie buik
  • Schrijf alle complimenten op die je in één week tijd mag ontvangen. En spreek ze hardop uit voor de spiegel.
  • Probeer elke dag iets moois tegen jezelf te zeggen in plaats van wat negatiefs
  • Stapje voor stapje, dan kom je er ook
  • Maak een lijstje van dingen die je wel mooi vindt aan jezelf en hang dat op een plek waar je vaak even naar kan kijken
  • Onthoud dat het een lange reis is met vallen en opstaan, maar de aanhouder wint

Eén reactie

  • shivatje

    Je bent niet de enige die zich onzeker voelt over het lichaam. Dat vaak een oorzaak kent uit het verleden. Zoals jezelf in je tekst aangeeft.
    Maar soms kijkt men zelf met een te kritisch oog. Want zou je aan een naasten vragen wat ze vinden van je lichaam dan zou jezelf verstelt staan.
    Juist door zo onzeker te zijn krijg je ook een negatief zelfbeeld en voel je niet goed in je vel. Dat maakt dat je ook jezelf weer ziek aan het maken bent.
    Toch geef je weer goede tips mee voor je lezers.

    Aum Shanthi

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *